چرا نوازندگی من دلنشین نیست؟!

چرا نوازندگی من دلنشین نیست؟!

این یک سوال بسیار رایج در بین هنرجویان مبتدیه و هرچند عوامل مختلفی در این موضوع دخیل هستند ولی اصلی ترین پاسخش رو با ذکر یک مثال بهتر میشه درک کرد:
فرض کنید شما دو ساختمان رو می بینید، یکی نیمه کاره و دیگری تکمیل شده؛ ظاهر کدام یک بیشتر نظر شما رو جلب میکنه؟!
طبیعتا ساختمان تکمیل شده؛ در واقع هر ساختمان دو بخش اساسی داره، یکی اسکلت و شالوده ی اصلی ساختمان و دوم نمای آن و طبیعتا هیچ ساختمانی بدون نماکاری ظاهر زیبا و دلنشینی نخواهد داشت. موسیقی هم مثل اون ساختمان یک اسکلت اصلی داره که همون نت هاییه که شما در جلد اول و دوم کتاب “آی تال” یاد می گیرید و یک نما که درواقع همان تزیینات نت هاست که در جلد سوم و چهارم کتاب “آی تال” با اونها آشنا شده و در دوره ی ردیف نوازی به صورت کامل و پخته تر این تزئینات رو اجرا خواهید نمود. معمولا بیشتر هنرجویان پس از گذشت چند ماه از دوره ردیف، نوازندگی دلنشین تری رو تجربه خواهند کرد و در اصطلاح دارای پنجه های شیرینی خواهند شد(به این امر شیرین نوازی هم گفته میشه).

متاسفانه هنرجوهای زیادی هستند که سالها وقت خودشون رو با نواختن قطعات مختلف تلف میکنند در حالی که نواختن نت های یک قطعه یا آهنگ، هیچ کمکی به دلنشین شدن صدای ساز شما نمیکنه و شما باید برای شرین نوازی به ردیف مسلط بشید.
ردیف مجموعه ای از ۱۲ دستگاه و آواز هست که از قدیم تا به حال برای تبدیل شدن یک نوازنده ی مبتدی به نوازنده ای کامل، در پایان آموزش ها مورد استفاده میگیره و معمولا کسی که به نواختن ردیف تسلط داره، میتونه همانند یک استاد ماهر و چیره دست نوازندگی کنه.
متاسفانه بسیاری از هنرجوهایی که به روش گوشی و پنجه ای آموزش می بینند نمیتونن ردیف رو به خاطر حجم زیاد نغماتش کامل یاد بگیرند و برای مثال اگر هنرجویی که با نتخوانی آشنایی داره بتونه در یک جلسه یک یا دو نغمه رو یاد بگیره، هنرجویی که با روش گوشی و پنجه ای کار کرده ممکنه همون نغمه رو طی دو ماه یاد بگیره و این یعنی حدود سی سال طول میکشه که هنرجویی که با نتخوانی آشنایی نداره بتونه ردیف رو کامل یاد بگیره!!
از طرفی بسیاری از هنرجوهایی هم که با نتخوانی و از طریق کتاب آموزش می بینند هم مشکلی مشابه دارند، چراکه بسیاری از کتاب های تالیف شده در زمینه آموزش کمانچه و ویلن یا هنرجو رو به مرحله ردیف نوازی نمی رسونه(مانند کتاب های «ل ویلن»، «سوزوکی»، «ولفارت») یا با شیوه ی آموزش سخت و خسته کننده هنرجو رو به سمت ردیف های بسیار سنگین که یادگیریشون برای هر کسی راحت نیست هدایت میکنه(مانند «هنرستان خالقی»، «شیوه کمانچه نوازی» و …)
در این میان کتاب آموزشی «آی تال» طراحی شد تا با روش آموزش مرحله به مرحله و مشخص، هنرجو رو به تدریج برای یادگیری ردیف آماده کنه و در نهایت ردیفی که متناسب با این کتاب هم آموزش داده میشه بسیار راحت تر از سایر ردیف ها بوده و هنرجو پس از چند ماه آموزش ردیف متوجه تغییرات زیادی در سبک نوازندگی و درکش از موسیقی میشه.

✅هدف ما بدون هیچ توقع و چشمداشتی، ترویج آموزش صحیح موسیقی ایرانیه و امیدواریم که با بالا بردن سطح آگاهی عموم مردم، قدم کوچکی در این راستا برداشته باشیم.🙏🌺🤍

جهت دانلود کتاب آموزشی آی تال بر روی نوشته ی زیر کلیک نمایید:

دانلود کتاب آموزشی آی تال

جهت دانلود دستگاه ها و آوازهای ردیف بر روی نوشته ی زیر کلیک نمایید:

دانلود ردیف موسیقی ایرانی

برچسب ها:
نوازندگی دلنشین، شیرین نوازی، چرا ساز زدنم دلنشین نیست، چرا از ساز زدنم لذت نمیبرم, ردیف,

ردیف چیست, ردیف موسیقی چیست,


Comments

2 پاسخ به “چرا نوازندگی من دلنشین نیست؟!”

  1. آرمین نیم‌رخ
    آرمین

    عالیییییی

  2. احمد.ن نیم‌رخ
    احمد.ن

    بسیار مطلب خوبی بود. سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× 09339626002