از جمله سازهای زهی-آرشه ای قدیم ایران کمانچه(fiddle) است که در واقع نوع تکامل یافته رباب می باشد و از دوره صفویه به بعد یکی از ارکان موسیقی ایران به شمار می آمده است.
کمانچه را در حالت نشسته می نوازند، به طوری که نوازنده ساز را به صورت عمودی در دست چپ می گیرد و انگشت های دست چپ در طول دسته حرکت می کند و آرشه (کمانه) را با دست راست بصورت افقی در حرکات رفت و برگشت بر سیم ها می کشد. کمانچه پایه ای به شکل میله فلزی دارد که در انتهای آن قرار دارد و روی پا یا زمین قرار می گیرد. این ساز جزو دسته سازهای زهی-کششی است.
کمانچه در گذشته تنها سه سیم داشته و پس از ورود ویولن به ایران به تقلید از آن سیم چهارم به آن افزوده شده ‌است.
این ساز را معمولا از چوب کهنه و به عمل آمده درخت توت و افرا می سازند و با توجه به شکل کاسه به دو نوع پشت باز و پشت بسته تقسیم میشوند.


استفاده از کمانچه‌های پشت باز در قسمت‌های مرکزی ایران به خصوص در لرستان متداول است. این کمانچه‌ها صدایی پر قدرت و شفاف دارند و چون کاسه سبک دارند، اجرای قطعاتی که نیاز به چرخیدن سریع ساز دارد روی این کمانچه‌ها آسان‌تر است.

قدیمی ترین نوازنده کمانچه فردی به نام خوشنواز است که گوبینو جهانگرد فرانسوی، نوازندگی اش را به همراه تار آقا علی اکبر فراهانی در حدود سال ۱۲۳۵ خورشیدی (۱۸۵۶ میلادی) دیده است. پس از او می توان به نام های حسن خان و موسی کاشی اشاره کرد. اما تنها نمونه های ضبط شده از نوازندگان قدیمی منحصر به نواخته های باقرخان رامشگر، حسین خان اسماعیل زاده و صفدر خان است.
کمانچه در آغاز قرن ۱۴ خورشیدی به دلیل ورود ویولون به ایران به مدت دست کم ده سال از صحنه موسیقی هنری غایب بود ولی در انواع موسیقی های مطربی شهری و همچنین موسیقی های بومی از جمله آذربایجان، شمال خراسان و لرستان حضوری پر رنگ داشت. با آغاز به کار رادیو ایران در سال ۱۳۱۹ خورشیدی (۱۹۴۰ میلادی) همراه با سایر سازهای ایرانی، کم کم پای کمانچه نیز به میان آمد. علی اصغر بهاری تنها کسی بود که با تشویق روح الله خالقی صدای کمانچه به شیوه موسیقی دستگاهی را بار دیگر به گوش مردم رساند. بهاری بعدها با تربیت شاگردانی زبده، عملاً تنها حلقه رابط دو نسل کمانچه نوازی ایران گردید. در دوران رکود ساز کمانچه، علاوه بر علی اصغر بهاری، رحمت الله بدیعی کمانچه می نواخت. وی در اصل ویولون نواز بود که بنا به نیاز گروه فرامرز پایور، گاهی کمانچه به دست می گرفت.
asoa.ir

برچسب ها:
کمانچه انواع کمانچه کمانچه پشت بسته کمانچه پشت باز
کمانچه ته بسته کمانچه ته باز فیدل fiddle معنی fiddle
معنای fiddle معنی fiddl معنای fiddl مفهوم fiddle
مفهوم fidl معنی فیدل معنای فیدل مفهوم فیدل


دیدگاه‌ها

3 پاسخ به “کمانچه”

  1. سلطانی نیم‌رخ
    سلطانی

    سلام فقط میتوانم از خدابرای شما ارزوی سلامتی وبهترینها رابخواهم چون زبان قاصر است از اینکه بتواند جواب محبت شمارا بدهد

  2. هادی فیروزعباسی نیم‌رخ
    هادی فیروزعباسی

    بسیار عالی ست ،فقط طریقه استفاده از شرایط رایگان آموزش رو نفهمیدم ،امیدوارم هر کسی در راه اعتلای فرهنگ و هنر مردم قدمی بردارد اونم رایگان از جایی که انتظارش رو نداره براش خوبی و خوشی بباره ،شما نمیدونید که بنده پانزده ساله که عاشق و دیوانه کمانچه و قانون و کلارینتم ،اما شرایط مالی نذاشت به هیچ کدومش برسم ،مخصوصا سازهای گرون و آموزش گرونتر ،خدا نگهدار همتون

    1. ئاسوا نیم‌رخ
      ئاسوا

      شما لطف دارین. این سایت با شعار “آموزش موسیقی برای همه” راه اندازی شده، انشاءالله که بتونیم گام کوچکی در راستای کمک به علاقه مندان موسیقی برداشته باشیم.
      شرایط آموزش رایگان هم زیاد سخت نیست. فقط اگه توی اینستاگرام اکانت دارین، عکس کتاب بهار کمانچه رو توی یکی از پست هاتون قرار بدین.
      برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
      https://asoa.ir/پیج-آموزش-رایگان-کمانچه-راه-اندازی-شد/#comment-2832

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× 09339626002