درس دهم (کتاب اول)
توجه: این درس شما را از حضور در کنار یک مدرس باتجربه بی نیاز نخواهد کرد و صرفا به جهت تشویق هنرجویان برای یادگیری اصولی موسیقی، زیر نظر یک مدرس توانمند نگاشته شده است.
در صورتی که درس های قبلی را نخوانده اید اینجا کلیک نمایید.
اهداف: آشنایی با نت “دو”، یادگیری مفهوم سکانس در موسیقی
اگر بر روی سیم دوم انگشت سوم را چسبیده به انگشت دوم جاگذاری کرده و آرشه بکشیم صدای نت “دو” را تولید نموده ایم. درواقع این نت همانند نت “فا” گرفته میشود، با این تفاوت که بر روی سیم دوم قرار دارد.
جایگاه این نت بر روی خطوط حامل بالاتر از نت “سی” و میان خط سوم و چهارم
تمرین اول:
در دو میزان اول این تمرین تمام نت هایی رو که تاکنون یادگرفته ایم از اولین نت که “دو” دست باز سیم سوم بود تا نت “دو” بعدی که با انگشت سوم روی سیم دوم گرفته میشود را اجرا نموده و در دو میزان آخر برعکس از آخرین نتی که یاد گرفته ایم به اولین نت برمیگردیم؛ بنابراین در تمرین اول و میزان اول و دوم یک ضرب یک ضرب نت های “دو”، “ر”، “می”، “فا”، “سل”، “لا”، “سی”، “دو”، را اجرا کرده و در دو میزان آخر باز به صورت یک ضربی نت های “دو”، “سی”، “لا”، “سل”، “فا”، “می”، “ر”، “دو”
تمرین دوم
در این تمرین با مفهوم سکانس که یکی از مهمترین مباحث این دوره ی آموزشی هست آشنا می شویم؛ درواقع با ذکر یک مثال بهتر می توان به مفهوم سکانس در موسیقی پی برد، فرض کنید بخواهید یک سری از اعداد که در زیر خواهد آمد را حفظ کنید:
۱۲۳۴۲۳۴۵۳۴۵۶۴۵۶۷۵۶۷۸۶۷۸۹
در نگاه اول حفظ کردن این رقم مقداری دشوار به نظر می رسد ولی اگر به روند حرکت اعداد از سمت چپ به راست دقت کنیم متوجه خواهیم شد که اعداد از رقم اول در دسته های چهارتایی رو به بالا حرکت کرده و هربار از یک عدد بالاتر شروع می شود. نمونه ی زیر، دسته بندی شده ی رقم بالا برای درک بهتر موضوع است:
۶۷۸۹ ۵۶۷۸ ۴۵۶۷ ۳۴۵۶ ۲۳۴۵ ۱۲۳۴
حال به جای اعداد، نت های موسیقی را قرار دهیم:
do re mi fa, re mi fa sol, mi fa sol la, fa sol la si, sol la si…
به هر کدام از دسته هایی که با علامت کاما جدا شده اند یک سکانس گویند و این روند خط اول تمرین دوم است که در خط دوم به صورت سکانس های چهارتایی به صورت معکوس از نت “سی” رو به پایین حرکت نموده است:
si la sol fa, la sol fa mi, sol fa mi re, fa mi re do, mi re do…
ملامحمد جان
در این قطعه نت هایی که باهم سکانس تشکیل داده اند به خوبی قابل مشاهده است.
-برای مشاهده ی درس بعدی اینجا کلیک نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید