توجه: این درس شما را از حضور در کنار یک مدرس باتجربه بی نیاز نخواهد کرد و صرفا به جهت تشویق هنرجویان برای یادگیری اصولی موسیقی، زیر نظر یک مدرس توانمند نگاشته شده است.
در صورتی که درس اول را نگذارنیده اید اینجا را کلیک کنید.

درس دوم

اهداف: تقویت آرشه کشی و آشنایی با کشش(دیرند)های یک ضربی

از این درس به بعد قبل از شروع تمرینات باید سیم سوم ساز خود را طبق توضیحات داده شده کوک نمایید.

تمرین اول:


در تمرین اول این درس شکل سکوت ها تغییر یافته است. این نوع سکوت یک ضرب پا میباشد و همچنین دایره های تو خالیی که دارای دسته ای رو به سمت بالا بودند نیز اکنون تو پر و سیاه شده اند که باتوجه به شکل آنها این نوع از نت با صدای “دو” دارای کشش یک ضرب پا میباشد. با این تفاسیر تمرین اول بدین شکل اجرا میشود؛ یک ضرب سکوت، یک ضرب حرکت آرشه به سمت راست، یک ضرب سکوت و سپس یک ضرب حرکت آرشه به سمت چپ و این مراحل تا میزان آخر تکرار میگردد.

تمرین دوم:


در تمرین دوم بلافاصله سکوت دو ضربی همانند تمرین سوم درس قبل آمده است و سپس دو نت صدا دار یک ضربی. بنابراین میزان اول بدین شکل اجرا میگردد؛ دو ضرب سکوت، یک ضرب آرشه ی راست و سپس یک ضرب آرشه ی چپ و میزان های بعدی نیز به همین شکل اجرا میگردند.

تمرین سوم:


تمرین سوم همان تمرین دوم است با این تفاوت که بجای دو ضرب سکوت، یک نت صدا دار دو ضربی قرار گرفته و سپس دو نت صدا دار یک ضربی. بنابراین میزان اول بدین شکل اجرا میگردد؛ دوضرب آرشه ی راست، یک ضرب آرشه ی چپ، یک ضرب آرشه ی راست. میزان دوم؛ دوضرب آرشه ی چپ، یک ضرب آرشه ی راست، یک ضرب آرشه ی چپ و دو میزان بعدی نیز به همین شکل اجرا میگردد.

تمرین چهارم:


تمرین چهارم برعکس تمرین سوم است؛ بدین صورت که ابتدا یک ضرب آرشه ی راست، یک ضرب آرشه ی چپ و در آخر دو ضرب آرشه ی راست، میزان بعد یک ضرب آرشه ی چپ، یک ضرب آرشه ی راست، دو ضرب آرشه ی چپ و کل این مراحل در دو میزان بعدی تکرار میگردد.

الفبای موسیقی


در پایان این درس یک آهنگ ساده و کوتاه با صدای نت “دو” نوشته شده تا از همین ابتدا هنرجویان بتوانند شعر را با موسیقی تلفیق نمایند؛ بدین صورت که شعر پایین آهنگ را ابتدا بخش نموده و هر بخش یا هجا را با اجرای یک نت می خوانند، البته برای سهولت این کار قبلا انجام شده و زیر هر نت هجای مربوط به آن نیز نوشته شده و طبیعتا هنرجو باید هجاهایی که زیر بخش های دو ضربی است را کشیده تر و هجاهایی که زیر نت های یک ضربی نوشته شده را کوتاه تر بخواند. هنرجو باید زمانی این تمرین را اجرا نماید که توانایی اجرای تمرینات قبلی را بدون شمردن ضرب ها کسب نموده باشد، یعنی هنرجو قادر باشد تنها با نگاه کردن به شکل نت، کشش آن را در ذهن بدون شمردن مجسم نماید و تنها در این صورت میتواند همراه هر آهنگ، شعر متناسب با آن را نیز بخواند.

-تمرینات فوق را میتوانید با ریتم شماره ی ۳۱ نرم افزار ریتم باکس(مراجعه شود به قسمت نرم افزارهای سایت) اجرا نمایید؛ بدین صورت که هر تمرین را حفظ نموده و پس از نصب و باز نمودن برنامه ی ریتم باکس، با پخش ریتم شماره ی ۳۱ همزمان با آن تمرین را اجرا نمایید.

تذکر: هنرجویان گرامی باید دقت داشته باشند که یادگیری موسیقی با چند بار زدن تمرینات و تمام کردن کتاب میسر نمی گردد و چه بسا خیلی از هنرجویان درس ها را به سرعت پشت سرگذاشته و کتاب را تمام نموده اند ولی به دلیل اینکه برای هر درس وقت کافی اختصاص نداده اند، در شروع کتاب بعدی دچار مشکلات فراوانی شده اند که از مهمترین آنها ناتوانی در اجرای آهنگ ها و تکنیک های کتاب های بعدی را می توان برشمرد. بنابراین هرگز تا زمانی که نتوانید یک درس را به طور کامل و روان اجرا کنید، درس بعدی را شروع ننمایید و همانطور که در اول این درس گفته شد، هدف درس دوم تقویت آرشه کشی می باشد و تا زمانی که با تسلط کافی نتوانید با دست راست آرشه بکشید، هرگز درس سوم که مربوط به شروع تمرین با استفاده از انگشتان دست چپ است را شروع ننمایید؛ چراکه شما به طور همزمان نمیتوانید تمرکز خود را بر روی یادگیری حرکات دست راست و چپ قرار دهید و تنها راه یادگیری بهتر درس سوم به بعد، یادگیری صحیح و کامل آرشه کشی می باشد.
تمرینات فوق روزی ۱۰ دقیقه و به مدت یک هفته باید تکرار گردد.

آموزش تصویری درس دوم در اینستاگرام(کمانچه)

آموزش تصویری درس دوم در تلگرام(کمانچه)

آموزش تصویری درس دوم در اینستاگرام(ویلن)

آموزش تصویری درس دوم در تلگرام(ویلن)

این مطلب را نیز بخوانید
۹۰ درصد افرادی که به صورت خودآموز موسیقی کار میکنند به نتیجه نمیرسند!
وحید سرابی
٩٧/١/۵
asoa.ir

(انتشار این مطالب با ذکر منبع بلامانع میباشد.)

-برای رفتن به درس سوم اینجا کلیک نمایید.


Comments

8 پاسخ به “درس دوم(کتاب اول)”

  1. محسن نیم‌رخ
    محسن

    ایکاشرخطوط حامل کمکی را دز درس دوم میذاشتین نمیدونم حالا من شاید اشتباه میکنم چون هنوز درس بدرس پیش میرم اما نتها همه یک جایگاه دارند ولی در درس دو تمرین چهار از دو ر می فا سل ازاین نتها در انتهای درس نام برده شده

    1. ئاسوا نیم‌رخ
      ئاسوا

      درود بر شما
      در درس اول و دوم فقط نت “دو” توضیح داده شده و جایگاه این نت در زیر پنج خط حامل بوده که یک خط کمکی هم وسط آن می باشد.

  2. غلامی نیم‌رخ
    غلامی

    درود بر شما

  3. س.مرادی نیم‌رخ
    س.مرادی

    خدا خیرتون بده. متاسفانه توی سایت ها و پیج های دیگه کلی هزینه پرداخت کردم و هیچ چیزی هم یاد نگرفتم ولی روش آموزش شما بسیار عالیه. یک عمر دعاگوی شما هستم

  4. یسرا نیم‌رخ
    یسرا

    عالی بود

  5. قربان. ح نیم‌رخ
    قربان. ح

    👏👏👏👏

  6. nazanin نیم‌رخ
    nazanin

    درود

    1. Korosh نیم‌رخ
      Korosh

      عالیییییی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× 09339626002