درس یازدهم(کتاب اول)

درس یازدهم (کتاب اول)

توجه: این درس شما را از حضور در کنار یک مدرس باتجربه بی نیاز نخواهد کرد و صرفا به جهت تشویق هنرجویان برای یادگیری اصولی موسیقی، زیر نظر یک مدرس توانمند نگاشته شده است.
در صورتی که درس های قبلی را نخوانده اید اینجا کلیک نمایید.

اهداف: آشنایی با نت “ر” روی سیم دوم و نت “سل” روی سیم سوم

اگر بر روی سیم دوم، انگشت چهارم را با فاصله ی یک پرده نسبت به انگشت سوم جاگذاری کرده و آرشه بکشیم صدای نت “ر” را تولید نموده ایم.

نت ر۲

جایگاه این نت بر روی خطوط حامل بالاتر از نت “دو” و درست روی خط چهارم قرار دارد.

تمرین اول:

در میزان اول این تمرین دو ضرب نت “دو” و سپس دو ضرب نت “ر” اجرا میشود و در میزان های بعدی نیز همین روال تکرار میگردد.
دقت شود برای نت “دو” سه انگشت و نت “ر” چهار انگشت روی ساز قرار گیرد. معمولا انگشت چهارم به علت اینکه در امور روزمره هم کمتر استفاده میگردد، ضعیف ترین انگشت به شمار میرود و تقویت آن نیاز به گذشت زمان داشته و این امر نباید باعث ناامیدی هنرجویان گردد. تمرین بعدی به همین موضوع اختصاص داشته و برای تقویت انگشت چهارم است.
(فایل صوتی موقتا در دسترس نمی باشد)

تمرین دوم:

در این تمرین خط هایی که زیر نت ها کشیده شده به معنای این است که آن خط از هر نتی که شروع شده نباید تا پایان خط انگشت مربوط به آن نت برداشته شود؛ بدین ترتیب در میزان اول دو ضرب نت “لا” و سپس انگشت چهارم را گرفته و دو ضرب نت “ر” را اجرا می نماییم؛ در این حالت تنها انگشت اول و چهارم روی سیم قرار دارد.
در میزان بعدی انگشت چهارم را برداشته و با انگشت دوم نت “سی” را گرفته و سپس با گرفتن انگشت چهارم دوباره دو ضرب نت “ر” را اجرا میکنم؛ در این حالت نیز بجز انگشت سوم همه ی انگشت ها روی سیم قرار دارد.
در میزان سوم دو ضرب نت “دو” و سپس دوباره دو ضرب نت “ر” اجرا میکنیم و در پایان، تمام این تمرین از اول تکرار میگردد.

تمرین سوم:

در درس های قبلی روی سیم سوم نت های “دو”، “ر”، “می” و “فا” را اجرا کرده و برای اجرای نت “سل” به سیم بعدی می رفتیم ولی اکنون در تمرین سوم بر روی نت “سل” شماره ی انگشت ۴ قرار داشته و به معنای این است که باید نت “سل” را بر روی سیم سوم و بعد از نت “فا” با انگشت چهارم اجرا نماییم(همانند نت “ر” در روی سیم دوم) ؛ بدین ترتیب حرکات انگشتان مانند تمرین دوم اجرا شده، با این تفاوت که روی سیم سوم انجام میگیرد.

انگشت چهارم سل

با توجه به توضیحات بالا تمرین سوم بدین شکل است؛ در میزان اول دو ضرب نت “ر” روی سیم سوم با انگشت اول و سپس دو ضرب نت “سل” با انگشت چهارم باز هم روی سیم سوم، میزان دوم دو ضرب نت “می” و سپس دو ضرب نت “سل”، میزان سوم دو ضرب نت “فا” و سپس دو ضرب نت “سل” اجرا میشود.

شاپرک

در این آهنگ تمامی نت های “سل” روی سیم دوم و به صورت دست باز اجرا میشود.

-ریتم اجرا در ریتم باکس: ۳۱
-جهت مشاهده ی درس بعدی اینجا کلیک نمایید.

آموزش تصویری درس یازدهم(کمانچه)

آموزش تصویری درس یازدهم(ویلن)

آهنگ‌های قابل اجرا برای این درس:
۱- اسمر اسمر
۲- یک نفس با ما نشستی خانه بوی گل گرفت
۳- مستم مستم


دیدگاه‌ها

یک پاسخ به “درس یازدهم(کتاب اول)”

  1.  نیم‌رخ
    ناشناس

    باتشکرازجناب سرابی وهمکاران گرامی پیشرفت درسها بسیار خوب است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× 09339626002