درس اول(کتاب دوم)

توجه: این درس شما را از حضور در کنار یک مدرس باتجربه بی نیاز نخواهد کرد و صرفا به جهت تشویق هنرجویان برای یادگیری اصولی موسیقی، زیر نظر یک مدرس توانمند نگاشته شده است.
در صورتی که درس های قبلی را نخوانده اید اینجا کلیک نمایید.

درس اول از کتاب دوم “آی تال”

اهداف این درس: آشنایی با نت “می بمل” و وضعیت اصفهان

در کتاب اول جایگاه اصلی تمام نت‌ها را یاد گرفتیم و آن را وضعیت ماهور نامیدیم و همچنین یاد گرفتیم که در این وضعیت انگشت اول با انگشت دوم یک پرده فاصله داشته و انگشت دوم چسبیده به انگشت سوم و در اصطلاح نیم پرده فاصله دارد.(مطابق شکل زیر)

و اکنون از کتاب دوم به بعد با جایگذاری انگشتان در بین نت‌های اصلی آشنا می‌شویم که آنها را با نام‌های دیگری ذکر خواهیم نمود. زمانی که انگشت اول و دوم به هم چسبیده(فاصله‌ی نیم پرده) و انگشت دوم و سوم با فاصله‌ی یک پرده از هم مطابق شکل زیر جاگذاری می گردند آن را “وضعیت اصفهان” می‌نامیم.

همانطور که به یاد دارید، در کتاب اول جایگاه اصلی نت “می” که با انگشت دوم گرفته می‌شد، چسبیده به نت “فا” بود و اکنون که با وضعیت اصفهان آشنا می‌شویم باید این نت را با فاصله از فا و چسبیده به نت “ر” گرفته که به این حالت نت “می بمل” (یعنی می بم‌تر) گفته می‌شود. برای نشان دادن نت “می بمل” بر روی خطوط حامل از علامت “b” کوچک انگلیسی در پشت نت استفاده می‌شود.
باتوجه به توضیحات بالا اکنون می‌توانیم تمرین اول این درس را شروع نماییم.

تمرین اول

در این تمرین که شش ضربی هم است با آرشه‌های راست و چپ و یک ضرب یک ضرب به ترتیب نت‌های “دو”، “ر”، “می بمل”، “فا”، “می بمل” و “ر” را بر روی سیم سوم اجرا نموده و در میزان آخر نیز با دو نت سه ضربی “دو” این تمرین خاتمه را خاتمه می‌دهیم.
دقت نمایید که وقتی در یک میزان و در پشت یک نت، علامت بمل قرار می‌گیرد، تا آخر آن میزان تمام نت‌های هم نام بعد از آن نت نیز باید به صورت بمل گرفته شوند.

دانلود

تمرین دوم

در خط اول این تمرین با استفاده از سکانس‌های سه تایی و با آرشه‌های لگاتو از نت “دو” رو به بالا جرکت کرده و در خط دوم به صورت برعکس برگشته و نهایتا با اجرای دو نت سه ضربی “دو” و “سل” که هر دو به صورت دست باز سیم‌های سوم و دوم هستند، آماده‌ی رفتن به سیم اول در خط سوم این تمرین می‌گردیم. هر سکانس در هر میزان دو بار تکرار شده و تمام خط اول و دوم این تمرین بجز آخرین نت خط دوم، بر روی سیم سوم اجرا می‌گردد.
خط سوم و چهارم این تمرین نیز تکرار خط اول و دوم بوده با این تفاوت که بر روی سیم‌ اول اجرا شده و در آخرین نت خط چهارم بر روی سیم دوم باز می‌گردد.

دانلود

دوست دارم:
یک خط و نصف اول این آهنگ زیبا از سه سکانس پایین رونده تشکیل شده که بجز نت “سی” که روی سیم چهارم است، بقیه‌ نتها بر روی سیم سوم اجرا می‌شود و در ادامه همان سکانس‌ها بر روی دو سیم اول نیز اجرا می‌گردد.
نکته‌ی قابل توجه این است که از کتاب دوم به بعد هرگاه از سیم نازک‌تر به سیم ضخیم‌تر حرکت می‌کنیم انگشت را به صورت تکی بر روی سیم جاگذاری می‌نماییم. برای مثال در آهنگ این درس و در میزان اول خط دوم، نت سی را بر روی سیم چهارم به صورت تکی و تنها با انگشت دوم اجرا می‌نماییم.

دانلود

برای مشاهده درس بعدی اینجا کلیک نمایید.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× 09339626002