درس هفدهم (کتاب اول)
توجه: این درس شما را از حضور در کنار یک مدرس باتجربه بی نیاز نخواهد کرد و صرفا به جهت تشویق هنرجویان برای یادگیری اصولی موسیقی، زیر نظر یک مدرس توانمند نگاشته شده است.
در صورتی که درس قبلی را نخوانده اید اینجا کلیک نمایید.
اهداف: آشنایی با نت های “ر” و “می” بر روی سیم اول
همانطور که گفته شد نت های سیم سوم عینا بر روی سیم اول تکرار شده است؛ یعنی اگر بر روی سیم اول آرشه بکشیم، دست باز سیم این سیم صدای “دو” و انگشت اول صدای “ر” و انگشت دوم نیز صدای نت “می” را تولید می کند.
جایگاه نت “ر” بر روی خط چهارم از خطوط حامل و جایگاه نت “می” بین خط چهارم و خط پنجم است.
تمرین اول:
تمام این تمرین بر روی سیم اول اجرا شده و در هر میزان هر نت را سه ضرب کشش می دهیم. ترتیب نت ها بدین شکل است:
“دو”، “ر”، “می”، “ر”، “دو”، “ر”، “می”، “ر”…
تمرین دوم:
در این تمرین از سه نت موجود در هر میزان، دو نت اول را به دلیل اینکه با خط اتحاد به هم وصل شده اند، با یک حرکت آرشه ی راست و نت سوم را با آرشه ی چپ اجرا می کنیم. خط اول این تمرین را بر روی سیم اول و خط دوم را بر روی سیم سوم به ترتیب زیر اجرا می کنیم:
میزان اول، دو ضرب “دو” با آرشه ی راست و سپس یک ضرب “دو” با آرشه ی چپ
میزان دوم دو ضرب “ر” با آرشه ی راست و سپس یک ضرب “ر” با آرشه ی چپ
میزان سوم دو ضرب “می” با آرشه ی راست و سپس یک ضرب “می” با آرشه ی چپ
در میزان چهارم دو ضرب “ر” با آرشه ی راست و سپس یک ضرب “ر” با آرشه ی چپ
در میزان پنجم سه ضرب “ر” با آرشه ی راست
در خط دوم و میزان های بعدی همان نت ها تکرار شده با این تفاوت که بر روی سیم سوم اجرا شده و جهت آرشه نیز عوض می شود بنابراین در میزان ششم دو ضرب “دو” با آرشه ی چپ و سپس یک ضرب “دو” با آرشه ی راست
میزان هفتم دو ضرب “ر” با آرشه ی چپ و سپس یک ضرب “ر” با آرشه ی چپ
در میزان هشتم دو ضرب “می” با آرشه ی چپ و سپس یک ضرب “می” با آرشه ی راست
در میزان نهم دو ضرب “ر” با آرشه ی چپ و سپس یک ضرب “ر” با آرشه ی راست
و در میزان آخر سه ضرب “ر” با آرشه ی چپ اجرا می کنیم.
تمرین سوم:
این تمرین عینا همان نت ها و کشش های تمرین دوم است و از لحاظ صدادهی هیچ تفاوتی با تمرین قبلی ندارد و تنها شکل نوشتاری آن تفاوت پیدا کرده است و نیازی به انجام آن نیست. در واقع هدف از نگارش این دو تمرین مشابه، عادت کردن هنرجو به نحوه ی آرشه کشی صحیح در میزان های سه ضربی و با فیگورهای یک ضرب – دو ضرب و یا برعکس است.
لای لای
این قطعه یکی از احساسی ترین قطعات موسیقی کردی است که حفظ کردن و اجرای آن نیز بسیار راحت می باشد، چراکه چهار میزان اول آن دو بار تکرار شده و در ادامه نیز برای بار سوم تکرار شده و تنها جای گرفتن انگشت آخرین نت آن عوض شده است. خط دوم و سوم نیز بجز یک نت، در بقیه ی نت ها کاملا شبیه هم اجرا می شوند.
–آموزش تصویری درس هفدهم(کمانچه)
-برای مشاهده ی درس های بعدی اینجا کلیک نمایید.
آهنگ های قابل اجرا برای این درس:
۱- جمعه
برچسب ها:
نت ر نت می سیم اول کمانچه سیم اول ویلن اسامی نت های سیم اول نت های سیم اول محل انگشتان سیم اول,محل جاگذاری انگشتان سیم اول
دیدگاهتان را بنویسید