درس پنجم از کتاب دوم آی تال
درصورتی که درس قبلی را مطالعه ننموده اید اینجا کلیک نمایید.
هدف: آشنایی با دیرند(کشش) چنگ، نحوه ی آرشه کشی برای نت های کمتر از یک ضرب.
در درس های گذشته یاد گرفتیم که اگر یک نت موسیقی با یک دایره ی تو خالی نشان داده شود(نت گرد) به معنای این است که آن نت را به اندازه ی چهار ضرب باید اجرا کنیم و اگر دایره دارای دسته شود(نت سفید) کشش آن نصف شده و تبدیل به دو ضرب میشود و اگر هم دایره ی تو خالی دسته دار تبدیل به دایره ی تو پر دسته دار شود(نت سیاه)، باز هم کشش آن نصف و به اندازه ی یک ضرب باید نت موردنظر را اجرا کنیم. اکنون دایره ی تو پر دسته دار، دارای یک پرچم(شاهین) میشود که آن را نت چنگ می نامیم. کشش نت چنگ نیم ضرب بوده که با یک سوم آرشه نواخته میشود و در این درس همچنین با سکوت چنگ آشنا میشویم که شبیه یک عدد شش کوچک بود و مانند نت چنگ صدا دار نیم ضرب سکوت اجرا میگردد.
تمرین اول
در میزان اول این تمرین ابتدا یک نت صدا دار چنگ(نیم ضرب) با نام نت دو و بلافاصله یک نت سکوت چنگ داریم که به اندازه ی نیم ضرب سکوت می نماییم و در ادامه نیز مجددا نیم ضرب نت دو و سپس نیم ضرب سکوت اجرا میشود.
میزان دوم دقیقا مانند میزان اول بوده با این تفاوت که بجای نت های دو، نت سل اجرا میشود.
میزان های سوم و چهارم هم تکرار دو میزان اول هست.
تمرین دوم
در تمرین دوم شکل نت های چنگ تغییر کرده و این به خاطر خوانایی بهتر نت های چنگ می باشد. درواقع به صورت قراردادی هر دو نت چنگ با یک پرچم به هم متصل شده تا هنرجو بداند که هر فیگور(شامل دو نت چنگ) معادل یک ضرب است. این تمرین هیچ علامت بملی نداشته و انگشتان شبیه کتاب اول(وضعیت ماهور) جاگذاری میشود.
میزان اول «دو دو ر ر»، میزان دوم «می می فا فا»، میزان سوم «سل سل فا فا»، میزان چهارم «می می ر ر» که تا اینجا همه نت ها روی سیم سوم و به صورت نیم ضربی اجرا میشود و نهایتا میزان پنجم با یک ضرب نت دو و یک ضرب سکوت به پایان میرسد.
خط دوم همانند خط اول بوده و تنها تفاوت آن این است که نت ها بجای سیم سوم بر روی سیم اول اجرا میگردند.
تمرین سوم
در این تمرین تمام نت های روی دو سیم وسط بجز نت هایی که باید با انگشت چهارم گرفته بشه رو به صورت نیم ضربی اجرا می کنیم که روال اجرا اونها بدین صورته: «دو ر می فا سل لا سی دو، دو سی لا سل فا می ر دو»
آهنگ جوجه لریم
این قطعه که مربوط به کشور آذربایجان هست مربوط به یک انیمیشن معرف با همین نام بوده که اون رو تماما با وسط آرشه باید اجرا کرد.
آموزش تصویری درس پنجم(کتاب دوم آی تال)
جهت مشاهده درس بعدی. کلیک اینجا نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید