اساتید کمانچه به هنرجویان واقعیت را بگویند!

اساتید کمانچه به هنرجویان واقعیت را بگویند!

سالهاست که اکثر مدرسان کمانچه به تقلید از ویلنیست ها با کوک “می لا ر سل” و “ر لا ر لا” به هنرجویان خود آموزش میدهند و این در حالیست که ساز کمانچه برعکس ویلن نمیتواند “می لا ر سل” و یا “ر لا ر لا” کوک شود!

خرک ویلن بر روی چوب قرار داشته و برای این کوک مشکلی ندارد ولی پوست کمانچه با این کوک ها فشار زیادی را متحمل میشود برای همین کوک را یک پرده پایین آورده، “ر سل دو فا” یا “دو سل دو سل” کوک میکنند ولی جالب اینجاست که همچنان به آن “می لا ر سل” و یا “ر لا ر لا” میگویند!!

کوک اصلی کمانچه “دو سل دو سل” بوده ولی از زمانی که ساز ویلن وارد ایران شده، مدرسان کمانچه به دلیل استفاده از متدهای آموزشی ویلن، کوک های “ر سل دو فا” که دوره ی یادگیری طولانی تر و دشوارتری را دارد برای آموزش انتخاب کرده و جالب تر اینجاست که به هنرجویان خود میگویند این “می لا ر سل” است!
این موضوع باعث شده اکثر هنرجویان کمانچه در همنوازی با سازهای سنتی با مشکل مواجه بشوند، زیرا به اشتباه نت هایی را که مینوازند همگی یک پرده پایین تر بوده و بعدها که متوجه این موضوع میگردند بیشتر دچار سردگمی میشوند.

وحید سرابی
اسفند ۹۷

برای مشاهده ی آموزش رایگان کتاب بهار کمانچه اینجا کلیک نمایید

#کتاب_آموزش_کمانچه
#بهارکمانچه
#کتاب_بهارکمانچه
#ایرادآموزش_کمانچه
#معایب_کوک_کمانچه
#یادگیری_آسان_کمانچه


دیدگاه‌ها

9 پاسخ به “اساتید کمانچه به هنرجویان واقعیت را بگویند!”

  1. قاسم نیم‌رخ
    قاسم

    باسلام و تشکر از مطالب شنیدنیتان.
    من تازه شروع کردم به یادگیری ساز درحدود ۸ ماه هست ، مقداری رو خودم کتاب و سی دی گرفتم و دیدم کشش ندارم رفتم یک معلم گرفتم برای اموزش، که ایشون به گفته خودشون ۱۴ سال کمانچه کار کردند، بعد بمن کوک می لا ر سل را برای کمانچه یاد دادند.حالا بعد از خاندن مطلب شما ما الان بکدام سو میرویم !!!

    1. ئاسوا نیم‌رخ
      ئاسوا

      متاسفانه از حدود ۷۰ سال پیش اساتید کمانچه برای اینکه بتونند از متدهای ویلن برای آموزش کمانچه هم استفاده کنند کوک کمانچه رو از “دو سل دو سل” که راحت ترین کوک برای یادگیری بود به کوک “می لا ر سل” که کوک پیچیده و سختی هم هست تغییر دادند و همین سرآغاز سردرگمی برای آموزش این ساز در نزد اساتید بعدی و همچنین هنرجویان شد. خوشبختانه از دو سال پیش که کتاب بهار کمانچه منتشر شد دیگه این مشکلات به پایان رسید و بلاخره مدرس های کمانچه تونستند یک متد آموزشی که از صفر تا صد کمانچه رو به زبان ساده و روان آموزش میده داشته باشند.

  2. یاشار نیم‌رخ
    یاشار

    مطالبتون خیلی جالب و مفیده. درود بر سایت آسوا

  3. abas نیم‌رخ
    abas

    جالبه، تا حالا فکر میکردم که کوک کمانچه م می لا ر سل هست!

  4. saed noory نیم‌رخ
    saed noory

    درود، مطلب جالبی بود

  5. آزیتا نیم‌رخ
    آزیتا

    واقعا کوک می لا ر سل خیلی سخته. نمیدونم چه اصراری برای آموزش این کوک هست وقتی کاربرد زیادی تو موسیقی ایرانی نداره؟!!!!!

    1. اسماء.ش نیم‌رخ
      اسماء.ش

      این واقعا ظلم بزرگی در حق هنرجو هستش

  6. سینا آذری نیم‌رخ
    سینا آذری

    درسته، متاسفانه من بابت این نوع آموزش خیلی از سازم دلسرد شدم و اگه کمک یکی از دوستانم نبود شاید هیچ وقت نمی تونستم کمانچه رو یاد بگیرم. الانم که اصلا از کوک می لا ر سل برای نوازندگی استفاده نمیکنم

  7. دریا نیم‌رخ
    دریا

    درود بر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× 09339626002