درس چهارم(کتاب اول)

توجه: این درس شما را از حضور در کنار یک مدرس باتجربه بی نیاز نخواهد کرد و صرفا به جهت تشویق هنرجویان برای یادگیری اصولی موسیقی، زیر نظر یک مدرس توانمند نگاشته شده است.
در صورتی که درس های قبلی را نخوانده اید اینجا کلیک نمایید.

درس چهارم از کتاب اول “آی تال”

اهداف: یادگیری جایگاه نت “می” در روی ساز و نحوه ی نگارش آن بر روی خطوط حامل، هماهنگی حرکت دست چپ و راست در جاگذاری انگشت اول و دوم و آرشه کشی

در این درس با نت جدیدی به نام نت “می” آشنا میگردیم که بهتر است همانند درس قبل ابتدا جای این نت را روی دسته ی ساز فرا گیریم و سپس به سراغ کتاب برویم.
اگر فاصله ی شیطانک تا جایگاه نت “ر” را دو برابر کنیم، جایگاه نت “می” که باید با انگشت دوم گرفته شود بدست می آید. رعایت این نکته برای هنرجویان مبتدی بسیار مهم است که در هنگام گرفتن نت “می”، انگشت اول که نت “ر” را با آن گرفته ایم در سر جای خود باقی بماند.

نت می,سیم سوم

اکنون به سراغ جایگاه این نت بر روی خطوط حامل می رویم. نت “می” بالاتر از نت “ر ” و درست روی اولین خط حامل قرار دارد و در تمرین اول نتی کهه در میزان دوم بلافاصله بعد از سکوت آمده همان نت “می” است.

تمرین اول
میزان اول دو ضرب سکوت و سپس دو ضرب با آرشه ی راست نت “ر” که در این حالت فقط انگشت اول بر روی ساز قرار دارد، میزان دوم دو ضرب سکوت و سپس دو ضرب با آرشه ی چپ نت “می” که در این حالت انگشت اول و دوم بر روی ساز قرار دارد، میزان های بعدی تکرار دو میزان اول است.

تمرین دوم

در این تمرین میزان اول یک ضرب نت “ر” با آرشه ی راست و سپس یک ضرب نت “ر” با آرشه ی چپ و در ادامه دو ضرب نت “ر” با آرشه ی راست، میزان دوم ابتدا یک ضرب نت “می” با آرشه ی چپ و سپس یک ضرب نت “می” با آرشه ی راست و در آخر دو ضرب نت “می” با آرشه ی چپ، دو میزان بعدی نیز به همین روال انجام میشود.

تمرین سوم

در این تمرین تمام نت هایی را که تاکنون فرا گرفته ایم را اجرا می نماییم، در میزان اول یک ضرب نت “دو” با آرشه ی راست و یک ضرب نت “ر” با آرشه ی چپ و بعد یک ضرب نت “می” با آرشه ی راست و مجددا یک ضرب نت “ر” با آرشه ی چپ و در میزان های بعدی نیز تمام این مراحل تکرار می گردد.

آهنگ ماهیگیر
در انتها یک آهنگ کوتاه با نتهایی که تاکنون یاد گرفتیم آورده شده که حفظ نمودن آن نیز بسیار ساده است.

تذکر: برای اجرا همراه ریتم پخش شده ابتدا باید قطعه را کامل حفظ نموده و مرتب از حفظ بنوازید تا پنجه های شما به جایگاه نت ها عادت نموده و تمرکز شما تنها بر روی حفظ ریتم باشد. درصورتی که احساس کردید مرتب از ریتم پخش شده عقب میافتید، میتوانید ریتم کندتری را انتخاب نمایید و بعد از تسلط از سرعت های بالاتری استفاده نمایید.

توجه: تمرینات فوق روزی ۱۵ دقیقه و به مدت یک هفته باید تکرار گردد.

آموزش تصویری درس چهارم(کمانچه)

آموزش تصویری درس چهارم(ویلن)

برای مشاهده اجرای قطعات کتاب “آی تال” توسط هنرجویان در اینستاگرام اینجا کلیک نمایید.

-برای رفتن به درس پنجم اینجا کلیک نمایید.


دیدگاه‌ها

8 پاسخ به “درس چهارم(کتاب اول)”

  1.  نیم‌رخ
    ناشناس

    با سلام و درود فراوان تجربه من این است که هنر جویان مطالب این سایت و آموزش لن کاملا استفاده کرده تا کمی آدم راه بیفتد بعد در کلاس حضوری شرکت کنید چون هیچ چیز مثل کلاس نیست

    1. ئاسوا نیم‌رخ
      ئاسوا

      درود بر شما
      بله، هدف ایجاد انگیزه در هنرجویان هست وگرنه در ابتدای تمام آموزش ها گفته شده که هیچ چیزی نمیتونه جای کلاس حضوری رو بگیره

  2. علیرضا نیم‌رخ
    علیرضا

    عالیییئیئی ممنون

  3. ب.تیموری نیم‌رخ
    ب.تیموری

    درود بر شما. بیزحمت آهنگ ترکی هم برای این درس معرفی کنید

  4. س.ی نیم‌رخ
    س.ی

    سلام
    چرا آهنگ ها و تمرینات کتاب من با توضیحاتی که تو سایت گذاشتین فرق می کنه؟

    1. ئاسوا نیم‌رخ
      ئاسوا

      سلام
      به جهت اینکه توضیحاتی که در این وب سایت درج میشه مربوط به جدیدترین نسخه از کتاب بهار کمانچه بوده و احتمالا فایلی که شما استفاده می کنید نسخه ی قدیمی کتاب است..

  5. سایدا نیم‌رخ
    سایدا

    سلام. از مطالب خوبی که در سایتتون هست بسیار ممنونم سایت شما برعکس خیلی از وب سایت های دیگه که همه ش فکر تبلغیات پر سروصدا هستند بسیاری از مشکلات هنرجویان مبتدی رو حل کرده و براتون آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون رو دارم.

  6. دنیا. ش نیم‌رخ
    دنیا. ش

    عالییییی
    با تشکر از آموزش های خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× 09339626002