استاد فرامرز پایور در ٢١بهمن ١٣١١ در تهران به دنیا آمد. پدرش علی پایور، هنرمند نقاش و استاد زبان فرانسه در دانشگاه تهران و پدربزرگش مصورالدوله، نقاش چیرهدست دوره قاجار بود که با نواختن سنتور، سه تار و ویلن آشنایی داشت. پایور، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در دبستان عسجدی و دبیرستان دارالفنون تهران به پایان رساند. او در سال ١٣٣١ وارد خدمت نظام شد و یک سال بعد به استخدام وزارت دارایی درآمد.
وی در سن ١٧ سالگی، آموزش موسیقی را نزد استاد ابوالحسن صبا آغاز کرد در مدت شش سال ردیف موسیقی را فراگرفت. هنگامی که فرامرز پایور برای فراگیری سنتور به کلاس درس ابوالحسن صبا در خیابان ظهیرالاسلام رفت، سه سال از درگذشت آخرین بازماندهٔ سنتورنوازان افسانهای از نسل پیشین، استاد حبیب سماعی میگذشت. ابوالحسن صبا که خود در دوره نوجوانی، سنتورنوازی را نزد علی اکبرخان شاهی و با تکنیکی گوناگون با روش خاندان سماعی فراگرفته بود، پس از مدتی نشست و برخاست با حبیب سماعی، روش سنتورنوازی او را برتر از استاد پیشین خود یافت؛ بنابراین با کوشش فراوان پارهای از بداهه نوازی های وی را نتنویسی کرد و سپس کوشش کرد تا با آموزش روش درست سنتورنوازی بهشماری از شاگردانش، از برافتادن روش سنتورنوازی نزدیک به آیینهای هنری و زیباشناسی موسیقی دستگاهی ایران جلوگیری کند. در همین دوران، فرامرز پایور، یکی از برجستهترین شاگردان صبا شد و تا سال ١٣٣۶ که ابوالحسن صبا درگذشت، از آموزشهای وی بهره برد.
پس از درگذشت ابوالحسن صبا، پایور نزد استادانی چون عبدالله دوامی، موسی معروفی و نورعلی خان برومند به فراگیری ردیف درویش خان و ردیف میرزاعبدالله پرداخت.
استاد فرامرز پایور از سال ١٣٣٣، فعالیت خود را در وزارت فرهنگ و هنر وقت و از سال ١٣٣٧ تدریس سنتور را در هنرستان عالی موسیقی ملی آغاز کرد. فرامرز پایور اولین آهنگسازى بود که ساز تخصصى او، سنتور بود.
وی سپس هارمونی و کمپوزیسیون را در کلاس استاد بزرگ آن زمان، امانوئل ملیک اصلانیان آموخت. در سال ١٣۴١ براى ادامه تحصیلات کلاسیک خود که سالها پیش به عشق موسیقى آن را کنار گذاشته بود، از طرف وزارت فرهنگ و هنر به انگلستان فرستاده شد. از دانشگاه کمبریج در زبان و ادبیات انگلیسى دانشنامه گرفت و در تمام این سالها تلاش فراوانی در جهت معرفی موسیقی ایرانی و سنتور به محافل دانشگاهى انگلستان انجام داد.
تلاشهای پایور، پلى بود بین میراث صبا و محجوبی و آن جریانی که جوانان موسیقیدان و تحصیلکرده در دانشکده هنرهای زیبا از اوایل دهه ۱۳۵۰ به راه انداختند و موسیقى ایرانی امروز را الگو شدند. در فاصله زمانی بین این دو، حدود پانزده سال، هیچ کس جز استاد فرامرز پایور، کار جدى و پیگیر در زمینهٔ موسیقى اصیل انجام نمىداد.
فرامرز پایور در نظم و انضباط شخصی هم شخصیتی ویژه بود، آنهایی که با وی در این سالها در داخل و خارج از ایران کنسرت دادهاند به شفقت و دلسوزیاش به اعضای گروه و توجهاش و این که اعضاء احساس تبعیض نکنند، بارها اشاره کردهاند. این انضباط ، البته به شاگردانش هم انتقال یافتهاست و برخی از شاخص ترین نوازندگان سنتور و تار در زمره شاگردان این چهره نامی به شمار میروند.
asoa.ir
دیدگاهتان را بنویسید