چه کتابی برای آموزش ویلن مناسب است؟

رایج ترین متدهای آموزشی در ایران برای آموزش ویلن، کتاب های ل ویلن، سوزوکی و کتاب هنرستان استاد خالقی هستند.
کتاب ل ویلن دارای آغازی ساده و قابل درک هست ولی در اواسط کتاب اول، این رویه تغییر کرده و آموزش بسیار سخت و خسته کننده میشود و این وضعیت تا پایان پنج جلد این کتاب ادامه دارد، کتاب سوزوکی نیز همین مصداق را برای هنرجویان مبتدی دارد و طولانی بودن بسیاری از قطعات آن به همراه تغییر وضعیت پی در پی انگشتان، هنرجو را از ادامه آموزش خسته و کلافه میکند.
کتاب هنرستان استاد خالقی از هر دو کتاب معرفی شده شروع سخت تری داشته ولی به علت تنوع ریتمیک و ملودیک و نزدیکی با فواصل موسیقی ایرانی جذابیت بیشتری نسبت به کتاب های “ل ویلن” و “سوزوکی” برای هنرجو دارد ولی این کتاب نیز از اواسط جلد دوم به بعد، به دلیل یکنواخت شدن ملودی ها و استفاده ی مکرر از پوزیسیون های بالا، باز هم همانند دو کتاب قبلی هنرجو را خسته و از ادامه ی آموزش دلسرد می نماید..
آمارها نشان میدهد که بالای ۸۵ درصد هنرحویان، تنها پس از گذراندن دو جلد از کتاب های ذکر شده از ادامه ی آموزش کناره گیری می نمایند؛ چرا که شروع آموزش هر سه کتاب ذکر شده با کوک غربی و بسیار دشوار “می لا ر سل” است که معمولا هنرجویان مبتدی نمی توانند با این کوک به راحتی ارتباط برقرار کرده و اغلب پس از مدت کوتاهی از ساز خود ناامید می شوند.
مناسب ترین کوک برای شروع آموزش و همچنین پر استفاده ترین کوک در موسیقی ایرانی، “دو سل دو سل” است که سرعت یادگیری با آن چند برابر کوک های دیگر بوده و کتاب “آی تال” نیز با همین کوک آموزش خود را شروع نموده و در ادامه سایر کوک های مرسوم را نیز توضیح داده است.
این کتاب در حال حاضر ساده ترین و سریع ترین روش یادگیری کمانچه و ویلن را ارائه داده است و تنها در کمتر از سه ماه از انتشار آن به عنوان پرفروش ترین کتاب آموزش موسیقی دست پیدا نمود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کتاب آی تال اینجا کلیک نمایید.


دیدگاه‌ها

2 پاسخ به “چه کتابی برای آموزش ویلن مناسب است؟”

  1. سینا آذری نیم‌رخ
    سینا آذری

    درود. انصافا برای کسانی که میخوان موسیقی ایرانی یاد بگیرند کتاب فوق العاده ای هست

  2. قباد. م نیم‌رخ
    قباد. م

    عالییییی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× 09339626002